درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1396/05/31 - 13:01:4
تعداد بازدید: 1585
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

به مناسبت سالروز آتش‌سوزی در مسجد الـاقصی؛
آتش کینه‌توزی صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی هنوز خاموش نشده است
 آتش کینه‌توزی صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی هنوز خاموش نشده است

گرچه ۴۸ سال از جنایت رژیم صهیونیستی در آتش زدن عمدی مسجد الاقصی می‌گذرد، اما آتش کینه، نفرت و تجاوزهای آنها ضد مسجد الاقصی هنوز خاموش نشده است.

به گزارش خبرگزاری انصار به نقل از تسنیم، چهل و هشتمین  سالروز جنایت رژیم صهیونیستی در آتش‌سوزی در مسجد الاقصی به دست مایکل دنیس روهان صهیونیست استرالیایی، بار دیگر در سایه ادامه تجاوزهای رژیم صهیونیستی ضد قبله اول مسلمانان مورد توجه محافل مختلف فلسطینی قرار گرفت. این محافل با اشاره به اینکه مسجدالاقصی همچنان در معرض خطر قرار دارد، تأکید کردند که مسلمانان باید از تمامی پتانسیل و توان خود برای حفاظت از قبله اول خود استفاده کنند. گروه‌های فلسطینی بر ضرورت در دست داشتن ابتکار عمل برای فعال سازی مقاومت در تمامی اشکال خود و روشن نگهداشتن شعله‌های انتفاضه قدس در برابر دشمن سرکوبگر جهت نجات مسجدالاقصی تاکید کردند.

هیئت علمی اسلامی در قدس اشغالی در همین رابطه از تمامی مسلمانان خواست تا در صورت امکان برای یاری مسجدالاقصی و پشتیبانی از پایداری ساکنان آن، به سمت قدس بشتابند. این هیئت تاکید کرد که مساحت مسجدالاقصی بالغ بر 144 دونم شامل نمازخانه قبله،‌گنبد قبة الصخره شریف، المصاطب و اللواوین و تمامی ساختمان ‌ها و محوطه این مسجد متعلق به مسلمانان است و هیچ طرف دیگری ارتباطی با این مناطق ندارند. این مسجد مبارک هدیه‌ای ربانی برای مسلمانان است و ما در هیچ شرایطی اجازه آسیب زدن به آن را نمی دهیم.  

جهاد اسلامی: عادی سازی روابط با دشمن صهیونیست خنجر زدن به مقاومت فلسطین است

جهاد اسلامی فلسطینی در بیانیه خود تأکید کرد که آتش‌سوزی مسجدالاقصی هنوز خاموش نشده و تقریباً روزی نیست که این مسجد بدون تجاوز صهیونیست‌ها به روند حیات خود ادامه دهد. این جنبش می‌افزاید که با وجود تمامی توطئه‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای از بین بردن مقاومت اهالی قدس شریف، اراده مستحکم آنها به ادامه مقاومت در برابر توطئه‌های سرکوبگری از سوی مقامات رژیم اشغالگر برای دور کردن آن‌ها وجود دارد.

این بیانیه می‌افزاید ملت فلسطین با تمامی ساختارها و بافت خود حامی و پشتیبان پایداری اهالی شهر قدس و مجاوران بیت‌المقدس باقی خواهد ماند و جنگ اخیر الاقصی میزان قدرت ملت ما برای مقابله و ایستادگی در برابر این تجاوزها را ثابت کرد و نشان داد ملت فلسطین ذره‌ای از خاک قدس و فلسطین عقب‌نشینی نخواهند کرد و این نمونه قهرمانانه و وحدت بخش به شکلی گسترده‌تر در تمامی درگیری‌های آینده با اشغالگران ادامه خواهد داشت.

جهاد اسلامی نسبت به شتاب برخی رژیم‌های عربی برای عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس هشدار داد و تأکید کرد که این شتاب به معنی خوار کردن ما و چاقو زدن به ما از سوی آنها است، علاوه بر اینکه دشمن را در ادامه اقدامات تروریستی خود تشویق می‌کند.

خمیس النجار هماهنگ‌کننده کمیسیون قدس در پارلمان فلسطین نیز از اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی خواست تا مسئولیت خود در قبال کمک به قدس و مسجدالاقصی و سایر مقدسات را بپذیرند.

حماس: دیوار بلند مقاومت فلسطین در برابر توطئه‌های صهیونیستی

فوزی برهوم سخن‌گوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز تأکید کرد که پایداری مجاوران بیت‌المقدس و اهالی آن و اصرار آنها دیوار بلندی در برابر توطئه‌های کابینه اشغالگر و راست گرایان تندروی رژیم صهیونیستی است و حماسه درگیری قهرمانانه درب‌های مسجد الاقصی که اهالی قدس با پشتیبانی ملت فلسطین در اراضی 48 و کرانه باختری و نوار غزه ایجاد کردند با مواضع پشتیبانی ‌کننده ملت‌های عربی و اسلامی و آزادگان جهان پیام واضحی مبنی بر حفظ وحدت ملی بر اساس حمایت از حقوق و ارزش‌ها بود.

وی تأکید کرد این سالروز در خاطر امت اسلام و نسل‌های آینده زنده خواهد بود و بخشی از دردهای ملت فلسطین است که به فراموشی سپرده نخواهد شد.

ماجرای آتش سوری مسجد الاقصی

روز 30 مرداد سال 1348، بخشی از مسجد الاقصی توسط افراد متعصب صهیونیست به آتش کشیده شد و خسارات قابل توجهی به آن وارد آمد. کابینه اسرائیل این حادثه را که خشم و انزجار مسلمانان سراسر جهان را برانگیخت به یک جهانگرد یهودی استرالیایی نسبت داد. دنیس مایکل روهان توریست استرالیایی که صهیونیست‌ها وی را عامل به آتش کشیدن مسجد الاقصی معرفی کردند، در یک حرکت نمایشی محاکمه شد و متعاقبا منابع خبری اسرائیل اعلام کردند که نامبرده دچار بیماری روانی بوده و لذا آزاد شده است.

حادثه آتش سوزی در مسجد الاقصی، یک سال پس از تصرف بخش شرقی بیت المقدس توسط نیروهای اسرائیلی در جریان جنگ 6 روزه ژوئن 1967(خرداد 1346) صورت گرفت. در آن زمان گلدمایر عضو حزب کار اسرائیل، به تازگی پس از مرگ لوی اشکول نخست وزیری این رژیم را بر عهده گفته بود. او از جمله سیاستمدارانی بود که بر کاوش در بخش‌های زیرین مسجد الاقصی برای یافتن آنچه که هیکل سلیمان و سایر ابنیه مقدس یهودیان خوانده شده بود، اصرار میورزید.

در ماجرای آتش سوزی، دست کم 200 متر مربع از سقف مسجد، کاملا ویران شد، گنبد مسجد در 5 نقطه آن سوخت و یکی از آثار متبرک مسجد، همراه با یک منبر قدیمی و با ارزش که هشتصد سال سابقه داشت نیز کاملا طعمه حریق شد و از بین رفت. این جنایت که در آن زمان خشم مسلمانان جهان را برانگیخت، سبب شد بسیاری از نشریات کشورهای اسلامی از لزوم واکنش در برابر صهیونیست‌ها سخن به میان آوردند. این آتش سوزی بزرگ ترین جنایت صهیونیست‌ها طی 10 ماهی بود که از تصرف بیت المقدس شرقی توسط آنان میگذشت.

آسیب‌های آتش سوزی به مسجد الاقصی

طی این آتش سوزی قسمت‌های مختلفی از جمله منبر تاریخی معروف به منبر صلاح الدین در آتش سوخت. شعله‌های آتش تا نزدیکی گنبد تاریخی مسجد که از جنبش نقره خالص بود، نیز کشیده شد. از دیگر آثار و نشانه‌های مسجد الاقصی که در این آتش سوزی خسارت دیدند، میتوان به مسجد عمر که سقفی گلی و پل‌هایی چوبی داشت، نام برد. علاوه بر این، محراب زکریا در مجاورت مسجد عمر، مقام اربعین در مجاورت محراب زکریا، 3 راهرو از مجموع 7 راهرو امتداد یافته از جنوب به شمال و ستون‌ها و نمادهای زینتی در این مکان نابود شد و بخشی از سقف نیز در جریان آتش سوزی فرو ریخت و خسارت‌های زیادی هم به درها و پنجره ‌های مسجد وارد شد. همچنین بخش‌هایی از نمای داخلی گنبد منقش و دیوارهای جنوبی خسارت دیده و 48 پنجره شیشه‌ای و گچی نابود شد و نماها و قرآن‌های زیادی هم در آتش سوخت.

فلسطینیان توانستند به یاری مسجد الاقصی شتافته و جلوی گسترش دامنه آتش سوزی و سوختن دیگر بخش‌های مسجد را بگیرند و خودروهای آتش نشانی و امدادرسانی از الخلیل، بیت لحم و دیگر مناطق کرانه باختری و فلسطین اشغالی 1948 برای اطفای حریق راهی قدس شدند. دشمن صهیونیستی به هر شیوه‌ای سعی داشت تا مانع از ورود آنان به قدس شود و آب مناطق مجاور مسجد الاقصی را نیز در این روز قطع کرد و خودروهای آتش نشانی رژیم صهیونیستی نیز عمدا با تاخیر خود را به مسجد الاقصی رساندند تا آتش گسترده‌تر شده و مسجد به کلی در آتش بسوزد.

اقدامات مکرر رژیم صهیونیستی برای تخریب مسجدالاقصی

اسرائیل از نخستین روزهای اشغال بیت المقدس، اقدامات زیادی برای زدودن آثار و تعلقات اسلامی این شهر به عمل آورد. از جمله این اقدامات، بستن بانک‌های عربی، تخریب خانه‌ها و یا اماکن اسلامی مردم، افزایش آبادی‌های یهودی نشین، جمع آوری پول‌های عربی و رواج دادن پول اسرائیلی، مجبور ساختن اعراب به تعویض شناسنامه‌های عربی و تبدیل کردن آن‌ها به شناسنامه‌های اسرائیلی و سایر اشکال هویت زدایی از مردم مسلمان بیت المقدس بوده است. در جریان جنگ اول اعراب و اسرائیل و هم چنین جنگ 6 روزه، چندین بار شهربیت المقدس توسط جنگنده‌های اسرائیلی بمباران شد و در یکی از حملات هوایی دروازه مرکزی مسجد الاقصی و یکی از مناره‌های آن خسارت دید. از ماه مارس صهیونیست‌ها به وسیله گروه‌های باستان شناسی و به بهانه کشف آثار معبد سلیمان در اطراف و زیر عمارت مسجد الاقصی دست به کار حفاری شدند و در محیط حرم شریف نیز حفاری ‌هایی انجام دادند و در بخش زیرین مسجد نیز تونل‌های متقاطعی را حفاری کردند. هدف نهایی از این گونه اقدامات، تخریب تدریجی مسجدالاقصی به عنوان نماد اتحاد ملت مسلمان فلسطین و سپس احداث دوباره معبد یهود به جای آن بوده است. حادثه به آتش کشیدن مسجد الاقصی نیز یکی دیگر از همین اقدامات بود که هدف ویران سازی این بنای متبرک را دنبال میکرد.

تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی در واکنش به آتش سوزی مسجد الاقصی

به دنبال این حادثه کشورهای اسلامی گردهم آمدند تا سازمانی تحت عنوان سازمان کنفرانس اسلامی را تاسیس کنند. این سازمان یک ماه پس از این حادثه، طی اجلاسی با شرکت سران کشورهای اسلامی در (رباط)، پایتخت مغرب اعلام موجودیت کرد. شکست اعراب از رژیم صهیونیستی در جنگ 6 روزه که اثرات خرد کننده‌ای در روحیه مردم و بسیاری از دولت‌های اسلامی گذاشته بود، نیاز به تاسیس یک تشکل اسلامی را به روشنی نمایان می‌کرد. تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان جلوه‌ای از اتحاد و تشکل دولت‌های اسلامی، مرهمی بر این زخم بود، اما این سازمان طولی نکشید که به انحراف رفت و حتی در بیانیه پایانی اولین نشست آن نیز نامی از مسجد الاقصی و جنایت صهیونیست‌ها در آن برده نشد.

انتهای پیام

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/8173


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.